16.5.2016

Punavuori kukkimaan - mitä jos jalkakäytävät kukkisivat?

Meidän uusi kaupunkikoti sijaitsee täällä Helsingissä kaupunginosassa nimeltä Punavuori. Mukavaa ja yhteisöllistä seutua! Eipä oltu tässä kauaa ehditty asustella kun samoilla kulmilla asuva Varpusen Suski kysyi minua mukaan järkkäämään vapaaehtoisvoimin toteutettavaa Punavuori kukkimaan -tapahtumaa. Tapahtuman idea on innostaa ja kannustaa Punavuoren kaupunginosan asukkaita kukittamaan jalkakäytäviä. Tämä tapahtuu lahjoittamalla alueen asukkaille ja työhuonelaisille multaa ja kotimaisia kesäkukkia istutuksia varten tulevana lauantaina 21.5. sekä jakamalla kukitusideoita Facebookissa ja Instagramissa. Tällaista yhdessä puuhattavaa kaupunkikulttuuria toivoisin aina vain lisää. Tokihan minä siis lähdin apukäsiksi, hääräämään Instagram-tilillä, järkkäämään kukkienjakotapahtumaa ja tekemään tällaisen inspiraatioistutuksen.

Ja kylläpä oli hauskaa tehdä istutus tuosta noin vaan jalkakäytävälle keskellä kaupunkia! Katsotaan kauanko se saa tuossa tuollaisenaan elellä. Toivottavasti pitkään - olisi nimittäin hauska nähdä näiden hankkimieni (kotimaisten!) kukkien pörhistyvän. Sekalaisessa purkkikokoelmassa kasvaa ainakin ahkeraliisaa, harjaneilikkaa, pelargoniaa, lobeliaa ja särkynyt sydän. Kaupunkipuutarhurointiin apulaiseksi sain siskon, joka toi auton takakontissa lisää hauskaa rekvisiittaa ja olipa kaivanut maasta mukaan pari kasviakin. Lemmikkiä ainakin, ja taponlehteä. Saas nähdä ehtiikö mansikkaan tulla marja ja liljaan kukka. Toivottavasti tämä myös virittää ideoita ohikulkevien kaupunkilaisten mielissä - parastahan olisi jos istutuksia syntyisi jalkakäytäville mahdollisimman paljon lisää.

Haluamme jakaa kukitusinspiraatiota ja iloa toki muillekin kuin Punavuorelaisille. Siispä Instagramissa on parhaillaan menossa ihan kaikille avoin kisa jossa voi voittaa itselleen Kekkilän mustan viljelylaatikon ja siihen mullat ja lannoitteet kotiin toimitettuna mihin päin Suomea vain. Osallistu kuvaamalla Instaan inspiroiva, kekseliäs, kaunis tai liikkis kadunvarsi-istutus. Tarkemmat kilpailuohjeet löydät tuolta.

Punavuori kukkimaan -tapahtuman yhteistyökumppaneina ovat Kekkilä, Stara, Moko, Kauppapuutarhaliitto ry / Kauniisti kotimainen ja Korttelipihat takaisin. Häppeningin superhienon graafisen ilmeen takana on graafinen suunnittelija Johanna Hörkkö. Kiitokset kaikille heille kuulukoon!

Osa tämän postauksen valokuvista: Maria / Diagnoosi sisustusmania.

4 kommenttia :

1. Kiva idea, toivon, että istutukset saa olla rauhassa :)

VastaaPoista
  2. Kiva idea, toivon, että istutukset saa olla rauhassa :)

VastaaPoista
  3. Kyllä koko katu on muuttunut näiden ansiosta! Kiitos!