22.1.2021

Mökkitontin metsästys - mitä ottaa huomioon?

Mökkitontin ostamisessa saa kyllä olla monella tavalla kieli keskellä suuta. Pitää tutkailla etäisyyksiä, kaavamääräyksiä, sähköliittymien hintoja, tien tekemisen kustannuksia, mökin rakentamisen mahiksia, ilmansuuntia, naapurustoa, rannan muotoja, veden laatua - mitä kaikkea. Ja se tuli myös aika nopeasti mökkipaikkaa katsellessa selväksi että ihan kaikkia toiveita ei varmastikaan saa täytettyä, ellei budjetti ole todella lihava. Ja nyt toki erityisen lihava kun kesäpaikkojen kysyntä on erityisen kuumaa. Kerronpa nyt lyhyesti millaisiin juttuihin me satsattiin kun tämä rantapläntti kohtuullisella budjetilla valittiin, ja millaisissa jutuissa joustettiin.

Näistä joustettiin:

• Ilmansuunnat
  • Tonttitie hankala
  • Naapurit lähellä

Suomalainen mökkitontti-ihanne olisi kaiketi etelään tai ilta-auringon suuntaan länteen avautuva ranta. Meidän ranta on itään ja aurinko paistelee pihaan aamusta noin iltaviiteen - siitä eteenpäin auringonsäteitä voi ihastella vastarannalla. Tämä ei kuitenkaan meille ole niin iso miinus, ei olla mitään suuria koko päivän paahteen ystäviä. Vaikka olishan se toki myös mukava jos aurinkoa riittäisi myös illalla. Rakentamisen kannalta tontin reunasta meidän pihaan johtava tie on vähän kimurantti: se tekee aika tiukan mutkan ja on lyhyeltä matkalta tosi jyrkkä. Sen parantamiseen jouduttaneen käyttämään nyt jonkun verran rahaa ja kaivinkonetta, tai maksamaan vaihtoehtoisesti enemmän rakennustarvikkeiden kuskauksesta pihaan sitten kun rakennetaan. Tontti sijaitsee alueella joka on kaavoitettu tiiviisti, naapureita siis todellakin on. Ollaan kuitenkin aika etelässä vielä, täällä mökkikansaa riittää ja naapurittomat tontit ovat harvassa ja kalliita.

Nämä saatiin:

• Etäisyys hyvä
  • Järviveden laatu kunnossa
  • Kaavoitettu alue
  • Sähköliittymä valmiina
  • Tontilla yksityisyyttä
  • Tunnelma ihana

Etäisyys kotoa mökille oli meille kriteeri numero yksi. Tie perille on nopea ja suora, hidaskulkuista hiekkatietä on vain lyhyehkö pätkä. Ajomatka on nyt niin vaivaton ja sukkela että sen takia ei jää koskaan mökille lähtemättä - ja niin sen piti ollakin. Ajallisesti matkan taittaa paraimmillaan vain puolessatoista tunnissa kotiovelta Helsingistä mökin pihaan. Lyhyempi se ei oikein meidän budjetilla mitenkään voinut ollakaan. Järviveden laadusta oltiin myös tarkkoina, sen oli oltava erinomainen tai hyvä. Mistä sen sitten tietää? Järvivesien ekologista ja kemiallista tilaa voi katsastella esimerkiksi tuolla Suomen ympäristökeskuksen karttapalvelussa. Ja jos järvien syvyydet kiinnostavat, niistä löytyy tietoa Metsähallituksen retkikartasta. Vesien syvyyskäyrät alkavat näkyä kun karttaa zoomaa haluamansa järven kohdalla tarpeeksi lähelle. Ihan kaikkien järvien tietoja ei noista palveluista löydy, mutta valtaosa kyllä.

Rakentamista aikovalle helpotti että meidän mökkialueella on voimassaoleva osayleiskaava. Ei siis ennen ostopäätöstä tarvinnut arpoa saako tontille varmasti rakentaa, ja jos saa niin mitä ja mihin asentoon. Kaavasta ja kunnan rakennusjärjestyksestä selvisi melkein kaikki ranta-alueella rakentamiseen liittyvät ehdot ja loputkin saatiin nopsasti kysäistyä rakennusvalvonnasta. Olemassa oleva sähköliittymä oli myös ehdottomasti plussaa. Sähköliittymän olisi toki voinut itsekin tontille hoitaa, mutta sen kustannukset olisivat olleet sitten taas yksi homma ja rahareikä.

Lopuksi vielä tärkeä kriteeri: tunnelma. Ensivisiitistä alkaen tästä paikasta tuli sellainen olo että täällä halutaan viettää aikaa. Täällä on ihana valo ja näkymät, ollaan metsän kainalossa suojassa ja mukavan rannan ulottuvilla. Näkymiä naapureihin rajaavat toisella puolella kallio, toisella puolella metsikkö. Järven suunnalta näkösuojaa tarjoavat muutamat kaunisoksaiset männyt. Vaikka tontteja on tiivisti vierekkäin, fiilinki on yksityinen. Ja eipä ollut haittaa siitäkään että juuri tämä järvi on mulle jo teiniajoista tuttu. Samoilla vesillä on tullut moneen kertaan kelluttua ja tuntumaa seutuun otettua. Mökille tekee nyt jo mieli mennä, vaikka varsinaista mökkiä ei vielä edes ole. Vaan saattaapa olla että tämäkin tilanne alkaa tässä pikkuhiljaa muuttumaan.

Näistä kaikista kriteereistä varmaan kullakin on omat suosikkinsa ja se mikä yhdelle on ehdotonta, saattaa toiselle ollakin yhdentekevää. Millaisiin juttuihin sinä satsaisit mökkipaikan etsinnässä?

5 kommenttia :

1. Kerrot että naapurit on lähellä. Kiinnostaa minkä kokoinen tontti on?
    Hyvät nuo linkit, kiitos niistä.
    Hyvät pohdinnat myös sijainnin kriteereistä, noihin on helppo yhtyä.
    Oliko teillä muuten alusta asti selvää, että haluatte rakentaa uuden mökin?
    Tuleeko tontille vesi vai onko kaivo vai tuotteko juomakelpoisen veden mukana?

Vastaukset
    1. Kivaa jos linkeistä on hyötyä! Tontti on noin 5000m2 ja rantaviivaa pyöreästi 55m. Oli aikalailla selvää että uutta rakennetaan. Tontille ei tule vettä. Ainakin nyt aluksi tehdään niin että pesuvedet otetaan järvestä ja juomavesi tuodaan mukana, täytyy sitten ajan kanssa kattoa laitettaisko kaivo.

Poista
    2. Puolen hehtaarin tontti on jo tosi iso ja kun vielä maaston muodot ovat sopivat, varmasti sitä omaa rauhaa riittää. Itselle juuri tuo oma rauha ja veden läheisyys ovat tärkeitä kesämökki kriteereitä.

Poista
  2. Hei! Me ostimme mökkitontin elokuussa 2019. Aloitin uuden blogin juuri siitä aiheesta. Käy katsomassa jos sinua kiinnostaa. T: Mökkiläinen

VastaaPoista
  3. Kiitos vinkistä, täytyypä käydä katsomassa! :)